2576 BÖLGE İDARE MAHKEMELERİ, İDARE MAHKEMELERİ VE VERGİ MAHKEMELERİNİN KURULUŞU VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Kanun Numarası : | 2576 |
Kabul Tarihi : | 6/1/1982 |
Yayımlandığı Resmî Gazete : | Tarih : 20/1/1982 Sayı : 17580 |
Yayımlandığı Düstur : | Tertip : 5 Cilt : 21 Sayfa : 139 |
Tanım:
Madde 1 – Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemeleri bu
Kanunla verilen görevleri yerine getirmek üzere kurulmuş genel görevli bağımsız mahkemelerdir.
Kuruluş:
Madde 2 –
1. Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemeleri,
bölgelerin coğrafi durumları ve iş hacmi gözönünde tutularak Adalet Bakanlığınca kurulur ve
yargı çevreleri tespit olunur.
2. Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinin kuruluş ve
yargı çevrelerinin tespitinde, İçişleri, Maliye Bakanlıkları ile Gümrük ve Tekel Bakanlığının
görüşleri alınır.
3. Bu mahkemelerin kaldırılmasına veya yargı çevrelerinin değiştirilmesine, İçişleri,
Maliye Bakanlıkları ile Gümrük ve Tekel Bakanlığının görüşleri alınarak, Adalet Bakanlığının
önerisi üzerine Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca karar verilir.
4. Aynı yargı çevresinde birden fazla idare veya vergi
mahkemesinin faaliyet gösterdiği hâllerde, özel kanunlarda başkaca hüküm bulunmadığı takdirde,
ihtisaslaşmanın sağlanması amacıyla, gelen işlerin yoğunluğu ve niteliği dikkate alınarak,
mahkemeler arasındaki iş bölümü Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından belirlenebilir.
Bu kararlar Resmî Gazete’de yayımlanır. Mahkemeler, tevzi edilen davalara bakmak zorundadır.
5. Bu mahkemelerin kurulmaları, kaldırılmaları ve yargı çevrelerinin değiştirilmeleri
hakkındaki kararlar Resmi Gazetede yayımlanır.
Bölge İdare Mahkemelerinin oluşumu:
Madde 3 – Bu maddenin 18/6/2014 tarihli ve 6545 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki metni aşağıdaki şekildedir.
“
Bölge İdare Mahkemelerinin oluşumu:
Madde 3 – 1. Bölge idare mahkemeleri, bölge idare mahkemesi başkanı ile iki üyeden oluşur. Bölge İdare Mahkemesi başkan ve üyeliklerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
atama yapılır. Bu mahkemeler gerektiğinde birden çok kurul halinde çalışabilirler. Bu kurulların oluşumu,
aralarındaki iş bölümü ile kurullara kimin başkanlık edeceği Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenir.
2.
3. Mahkeme başkanlarının
kanuni sebeplerle yokluğunda, başkanlığa en kıdemli üye vekâlet eder, aynı sebeplerle üye noksanlığı ise,
bölgedeki idare ve vergi mahkemesi hâkimlerinden kıdem sırasına göre tamamlanır.
4. Ankara, İstanbul ve İzmir bölge idare mahkemeleri başkanlıklarına Danıştay üyelerinden istekte bulunanlar
Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca atanabilirler.
Bu suretle atananlar, Danıştay üyeliği sıfatını, kadrosuna,
aylık ve ödeneği ile her türlü özlük haklarını muhafaza ederler. Bunların aylık ve ödenekleri ile her türlü mali ve
sosyal haklarının Danıştay bütçesinden ödenmesine devam olunur.”
1. Bölge idare mahkemeleri, başkanlık, başkanlar kurulu, daireler, bölge idare mahkemesi
adalet komisyonu ve müdürlüklerden oluşur.
2. Bölge idare mahkemelerinde biri idare diğeri vergi olmak üzere en az iki daire
bulunur. Gerekli hâllerde dairelerin sayısı, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunca artırılıp azaltılabilir.
3. Dairelerde bir başkan ile yeteri kadar üye bulunur.
4. Bölge idare mahkemesi başkan ve üyeliklerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
atama yapılır.
Bölge idare mahkemelerinin görevleri:
Madde 3/A- Bölge idare mahkemelerinin görevleri şunlardır:
a) İstinaf başvurularını inceleyip karara bağlamak.
b) Yargı çevresindeki idare ve vergi mahkemeleri arasında çıkan görev ve yetki
uyuşmazlıklarını kesin karara bağlamak.
c) Diğer kanunlarda verilen görevleri yapmak.
Bölge idare mahkemesi (BİM) başkanı, daire başkanları ve üyelerinin görevleri:
Madde 3/B-
1. Bölge idare mahkemesi başkanının görevleri şunlardır:
a) Mahkemeyi temsil etmek.
b) BİM başkanlar kuruluna ve adalet komisyonuna başkanlık
etmek, alınan kararları yürütmek.
c)
d) Mahkemenin uyumlu, verimli ve düzenli çalışmasını sağlamak ve bu yolda uygun
göreceği önlemleri almak.
e) Bölge idare mahkemesinin genel yönetim işlerini yürütmek.
f) Bölge idare mahkemesi memurlarını denetlemek veya denetletmek, personelden
kendisine doğrudan bağlı olanlar hakkında ilgili kanunda belirtilen disiplin cezalarını uygulamak.
g) Dairelerin benzer olaylarda kesin olarak verdikleri kararlar arasındaki uyuşmazlığın
giderilmesi için başkanlar kuruluna başvurmak.
h) Hukuki veya fiili nedenlerle bir dairenin kendi üyeleri ile
toplanamadığı hâllerde ilgisine göre diğer dairelerden kıdem ve sıraya göre üye görevlendirmek.
ı) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
2. Daire başkanlarının görevleri şunlardır:
a) Dairelerinde uyumlu, verimli ve düzenli bir çalışmanın gerçekleşmesini ve işlerin
makul süre içinde incelenmesini ve karara bağlanmasını sağlamak, dairenin kendi kararları
arasında meydana gelen farklılık ve uyumsuzlukların giderilmesi için tedbirler almak.
b) Dosyayı, inceleyecek üyeye havale etmek ve kararların zamanında yazılmasını
sağlamak.
c) Personelin özlük işlemlerinin yürütülmesini sağlamak ve izin isteklerini düşünceleriyle
birlikte adalet komisyonuna aktarmak.
d) Dairede görevli yazı işleri müdürlüğünün işleyişini denetlemek ve personel hakkında
ilgili kanunda belirtilen disiplin cezalarını uygulamak.
e) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
3. Üyelerin görevleri şunlardır:
a) Daire başkanı tarafından verilen dosyaları gerekli şekilde ve zamanında inceleyerek
heyete sunmak, düşüncelerini bildirmek ve kararları yazmak.
b) Dairelerindeki duruşma ve müzakerelere katılmak.
c) Dairenin uyumlu, verimli ve düzenli çalışmasının sağlanmasında ve işlerin makul
süre içinde incelenip karara bağlanmasında daire başkanına yardım etmek.
d) Bu Kanun uyarınca daire başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
4. Bölge idare mahkemesi başkanının yokluğunda, adalet
komisyonu ve dairedeki görevler hariç olmak üzere, en kıdemli daire başkanı başkana vekâlet eder.
Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu:
Madde 3/C-
1. Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu, bölge idare mahkemesi başkanı ile daire
başkanlarından oluşur.
2. Bölge idare mahkemesi başkanının bulunmadığı hâllerde kurula daire başkanlarından
en kıdemli olan başkanlık eder.
3. Daire başkanının mazereti hâlinde, o dairenin en kıdemli üyesi kurula katılır.
4. Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulunun görevleri şunlardır:
a) Daireler arasında çıkan iş bölümü uyuşmazlıklarını karara bağlamak.
b)
c) Benzer olaylarda, bölge idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki
kararlar arasında veya farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki
kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare
mahkemesi dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırılığın veya
uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin uygun görülmesi
hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştaydan bu konuda karar verilmesini istemek.
d) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
5. Dördüncü fıkranın (c) bendine göre yapılacak
istemler, konusuna göre İdari veya Vergi Dava Daireleri Kuruluna iletilir. İlgili dava daireleri
kurulunca üç ay içinde karar verilir. Aykırılık veya uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin olarak
bu fıkra uyarınca verilen kararlar kesindir.
6. Başkanlar Kurulu eksiksiz toplanır ve çoğunlukla karar verir. Oyların eşitliği hâlinde
başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Dairelerin görevleri:
6
Madde 3/D- 1. Bölge idare mahkemesi dairelerinin görevleri şunlardır:
a) İlk derece mahkemelerince verilen ve istinaf yolu açık olan nihai kararlara karşı
yapılan istinaf başvurularını inceleyerek karara bağlamak.
b) İlk derece mahkemelerince yürütmenin durdurulması istemleri hakkında verilen
kararlara karşı yapılan itirazları inceleyerek karara bağlamak.
c) Yargı çevresi içinde bulunan ilk derece mahkemeleri arasındaki görev ve yetki
uyuşmazlıklarını çözmek.
d) Yargı çevresi içinde bulunan yetkili ilk derece mahkemesinin bir davaya bakmasına
fiili veya hukuki bir engel çıktığı veya iki mahkemenin yargı çevresi sınırlarında tereddüt
edildiği veya iki mahkemenin de aynı davaya bakmaya yetkili olduklarına karar verdikleri
hâllerde; o davanın bölge idare mahkemesi yargı çevresi içinde bulunan başka bir mahkemeye
nakline veya yetkili mahkemenin tayinine karar vermek.
e) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
2. (Ek: 20/7/2017-7035/3 md.) İki dairenin görevine ilişkin davalar, ilgili dairenin
isteği üzerine o dairelerin birlikte yapacakları toplantıda karara bağlanır. Bu toplantıya daire
başkanlarından kıdemli olan katılır ve başkanlık eder. Toplanma ve görüşme yeter sayısı
beştir. Kararlar oy çokluğuyla verilir. Bu davalar, istemde bulunan ilgili dairenin esas ve karar
numaralarını alır.
3. (Ek: 20/7/2017-7035/3 md.) Gelen işlerin yoğunluğu ve niteliği dikkate alınarak
bölge idare mahkemesi daireleri arasındaki iş bölümü, Hâkimler ve Savcılar Kurulu tarafından
belirlenir.
Bölge idare mahkemesi başkanı, daire başkanları ve üyelerin nitelikleri ve atanmaları:
Madde 3/E- 1. Bölge idare mahkemesi başkanı ve daire başkanları birinci sınıf olup birinci sınıfa
ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş; daire üyeleri ise en az birinci sınıfa ayrılmış olup
birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idari yargı hâkim ve savcıları
arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca atanır.
6 20/7/2017 tarihli ve 7035 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle, bu maddenin birinci fıkrasının başına “1.”
ibaresi eklenmiştir.
2. Danıştay daire başkanı ve üyeleri, istekleri üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulunca bölge idare mahkemesi başkanlığına veya daire başkanlıklarına dört yıllığına
atanabilirler. Başka bir bölge idare mahkemesine yapılacak atamalarda da aynı usul uygulanır.
Bu şekilde atananların; Danıştay üyeliği sıfatı, kadrosu, aylık ve ödeneği ile her türlü özlük
hakları korunur; aylık ve ödenekleri ile her türlü mali ve sosyal haklarının Danıştay bütçesinden
ödenmesine devam olunur; disiplin ve ceza soruşturma ve kovuşturmaları Danıştay üyeleri
hakkındaki hükümlere tabidir; bu görevde geçirdikleri süre Danıştay üyeliğinde geçmiş sayılır.
Bu kişiler; Danıştay üyeleri tarafından Danıştayda yapılan iş ve işlemlere katılamazlar;
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyeliği seçimleri hariç Danıştaydaki seçimlerde aday
olamaz ve oy kullanamazlar; istekleri üzerine Danıştaydaki görevlerine geri dönerler.
Toplantı ve karar:
Madde 3/F-1. Her daire, bir başkan ve iki üyenin katılımıyla toplanır. Görüşmeler gizli yapılır,
kararlar çoğunlukla verilir.
2. Hukuki veya fiili nedenlerle bir daire toplanamazsa, bölge idare mahkemesi
başkanının kararıyla diğer dairelerden; bu da mümkün olmazsa, Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulunca diğer bölge idare mahkemelerinden yetkili olarak görevlendirilen üyelerle eksiklik
tamamlanır.7
3. Daire başkanının hukuki veya fiili nedenlerle bulunamaması hâlinde dairenin en
kıdemli üyesi daireye başkanlık yapar.
Bölge idare mahkemesi adalet komisyonu:
Madde 3/G- 1. Her bölge idare mahkemesinde bir bölge idare mahkemesi adalet komisyonu
bulunur.
2. Komisyon, bölge idare mahkemesi başkanının başkanlığında, Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunca daire başkanları arasından belirlenen iki asıl üyeden oluşur. Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu ayrıca daire başkan veya üyeleri arasından iki yedek üye belirler.
Başkanın yokluğunda asıl üye olan kıdemli daire başkanı, asıl üyelerin yokluğunda ise
kıdemine göre yedek üyeler komisyona katılır.
3. Komisyon eksiksiz toplanır ve çoğunlukla karar verir.
4. Bölge idare mahkemesi adalet komisyonu, 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler
ve Savcılar Kanununun 114 ve 115 inci maddelerinde belirtilen görevler ile diğer kanunlarla
verilen görevleri yerine getirir. Müdürlükler:
Madde 3/H- 1. Bölge idare mahkemesi başkanlığında, dairelerinde ve adalet komisyonunda yeterli
sayıda yazı işleri müdürlüğü ve idari işler müdürlüğü ile ihtiyaç duyulan diğer müdürlükler
kurulur.
2. Her müdürlükte bir müdür ile yeterli sayıda memur bulunur.
Soruşturma ve kovuşturma usulü:
Madde 3/I – Bölge idare mahkemelerinde görev yapan başkan, daire başkanı ve üyelerin görevden
doğan veya görev sırasında işlenen suçları ve şahsi suçlarıyla ilgili soruşturma ve
kovuşturmalar, 26/9/2004 tarihli ve 5235 sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge
Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanunun 47 nci maddesi
hükümleri uyarınca yürütülür. Ancak, anılan maddede yer alan en yakın bölge adliye
mahkemesi ibaresinden, görev yapılan bölge idare mahkemesinin bulunduğu ilin bağlı olduğu
bölge adliye mahkemesi anlaşılır.
İdare ve Vergi Mahkemelerinin oluşumu:
Madde 4 – İdare ve vergi mahkemelerinde birer başkan ile yeteri kadar üye bulunur.
Mahkeme kurulları, başkan ile iki üyeden oluşur. Başkanın yokluğunda kıdemli üye başkana
vekillik eder.
İdare Mahkemelerinin görevleri:
Madde 5 – 1.
İdare mahkemeleri, vergi
mahkemelerinin görevine giren davalarla ilk derecede Danıştayda çözümlenecek olanlar dışındaki:
a) İptal davalarını,
b) Tam yargı davalarını,
c) Tahkim yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma ve
sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklardan hariç, kamu hizmetlerinden birinin yürütülmesi için
yapılan idarî sözleşmelerden dolayı taraflar arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davaları,
d) Diğer kanunlarla verilen işleri,
Çözümler.
2. Özel Kanunlarda Danıştayın görevli olduğu belirtilen ve İdari Yargılama Usulü
Kanunu ile idare mahkemelerinin görevli kılınmış bulunduğu davaları çözümler.
Vergi Mahkemelerinin görevleri:
Madde 6 – Vergi mahkemeleri:
a) Genel bütçeye, il özel idareleri, belediye ve köylere ait vergi, resim ve harçlar ile
benzeri mali yükümler ve bunların zam ve cezaları ile tarifelere ilişkin davaları,
b) (a) bendindeki konularda 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun uygulanmasına ilişkin davaları,
c) Diğer kanunlarla verilen işleri,
Çözümler.
Tek hakimle çözümlenecek davalar:
Madde 7 –
1. Uyuşmazlık miktarı
yirmibeşbin Türk Lirasını aşmayan;
a) Konusu belli parayı içeren idarî işlemlere karşı açılan iptal davaları,
b) Tam yargı davaları,
İdare mahkemesi hâkimlerinden biri tarafından çözümlenir.
2. 6 ncı maddenin (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
uyuşmazlıklardan kaynaklanan toplam değeri yirmibeşbin Türk Lirasını aşmayan davalar, vergi
mahkemesi hâkimlerinden biri tarafından çözümlenir.
3. Bu tür davaların hakimler arasında dağılımına ilişkin esaslar, işlerde denge sağlanacak
biçimde mahkeme başkanı tarafından önceden tespit edilir.
Bölge İdare Mahkemelerinin görevleri:
Madde 8 –
Bölge İdare Mahkemesi Başkanlarının görevleri:
Madde 9 –
Mahkeme Başkanlarının görevleri:
Madde 10 – Mahkeme başkanları;
a) Görüşme ve duruşmaları yönetirler, düşünce ve görüşlerini bildirirler, oylarını verirler.
Mahkemelerinde görevli bulunanların görevlerine devamlarını, düzenli çalışmalarını, mahkeme
işlerinin verimli bir şekilde yürütülmesini sağlarlar,
b) Her takvim yılı sonunda, mahkemelerindeki işlerin durumu ve bunların yürütülmesinde
aksaklıklar varsa sebepleri hakkında bölge idare mahkemesi başkanlığına bir rapor verirler ve
alınmasını lüzumlu gördükleri tedbirleri bildirirler.
c) Diğer kanunlarla verilen görevleri yaparlar.
Üyelerin görevleri:
Madde 11 – Üyeler, bulundukları mahkemelerde başkanlar tarafından kendilerine
verilen dosyaları geciktirmeden inceleyerek mahkeme kuruluna gerekli açıklamaları yaparlar,
düşünce ve görüşlerini bildirirler, oylarını verirler, kararları yazarlar ve mahkeme ile ilgili
olmak üzere kendilerine başkan tarafından verilen diğer işleri görürler.
Müdürlükler ve mahkeme memurları:
Madde 12 –
1. Her mahkemede bir yazı işleri müdürlüğü kurulur.
2. Adalet Bakanlığınca gerekli görülen yerlerde ayrıca idari, mali ve teknik işlerle ilgili
müdürlükler kurulur.
3. Her müdürlükte bir müdür ile yeteri kadar memur bulunur.
Değiştirilen deyimler:
Madde 13 – Vergi mahkemelerinin göreve başlamasıyla bu mahkemelerin görev alanına
giren konularla ilgili olarak diğer kanunlarda yer alan:
a) İtiraz komisyonu, Vergiler Temyiz Komisyonu, Gümrük Hakem Kurulu deyimleri,
Vergi Mahkemesi,
b) Vergi ihtilafı deyimi, vergi davası,
c) İtiraz deyimi, vergi mahkemesinde dava açılması,
Anlamını taşır.
Yönetmelik:
Madde 14 – Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinin
idari işleri ile kalem hizmetlerinin yürütülmesi usul ve esasları Adalet Bakanlığınca çıkarılacak
bir yönetmelikte gösterilir.
Kaldırılan görevler, yetkiler ve hükümler:
Madde 15 – 1. İdare ve vergi mahkemelerinin görev alanına giren ve kanunlarla çeşitli
kurul ve komisyonlara verilmiş bulunan görev ve yetkiler, bu mahkemelerin göreve başladığı
tarihte sona erer.
2. Vergi itiraz komisyonlarının ve Vergiler Temyiz Komisyonunun kuruluşuna ilişkin
hükümler birinci fıkrada gösterilen tarihte yürürlükten kalkar.
Ek Madde 1 – Bu Kanunun tek hakimle çözümlenecek davalara ilişkin 7 nci maddesindeki parasal
sınırlar; her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, önceki yılda uygulanan parasal sınırların,
o yıl için 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca
Maliye Bakanlığınca her yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması
suretiyle uygulanır. Bu şekilde belirlenen sınırların bin Türk lirasını aşmayan kısımları dikkate
alınmaz. 10 18/6/2014 tarihli ve 6545 sayılı Kanunun 13 üncü maddesiyle bu fıkrada yer alan “onmilyon lirayı” ibaresi
“bin Türk lirasını” şeklinde değiştirilmiştir.
Yukarıdaki fıkra uyarınca her takvim yılı başından geçerli olmak üzere uygulanan
parasal sınırların artışı, artışın yürürlüğe girdiği tarihten önce idare ve vergi mahkemelerince
nihaî olarak karara bağlanmış davalar ile Danıştayın bozma kararı üzerine bozulan mahkemece
yeniden bakılan davalarda uygulanmaz.
Geçici Madde 1 –
1. Adalet Bakanlığı, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi izleyen altı
ay içinde İçişleri ve Maliye bakanlıkları ile Gümrük ve Tekel Bakanlığının görüşünü alarak
bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerini kurar. Mahkemelerin
kuruluşları, yargı çevreleri ve tüm yurtta göreve başlayacakları tarih Resmi Gazete'de ilan edilir.
2. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş yıllık süre içinde, idari yargı
hakim adaylığından atanacakların yanı sıra; idare mahkemeleri başkan ve üyeliklerine, hukuk
veya hukuk bilgisine programlarında yer veren siyasal bilimler, idari bilimler, iktisat ve
maliye alanında yükseköğrenimlerini yapmış olmaları şartıyla;
a) Danıştay tetkik hakimleri ve Danıştay savcıları,
b) Kaymakamlık sıfatını kazanmış olmak şartıyla İçişleri Bakanlığı mensupları,
c) Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu üyeleri ve uzmanları,
d) Genel ve katma bütçeli daireler genel müdürleri, genel müdür yardımcıları ve daire
başkanları,
e) Başbakanlık ve bakanlık başmüşavirleri, müşavirleri, hukuk müşavirleri, bölge ve il
muhakemat müdürleri, müşavir avukatları, hazine avukatları ve kamu iktisadi teşebbüsleri
hukuk müşavirleri,
f) Sayıştay raportörleri, uzman denetçileri, başdenetçileri, denetçileri, savcı ve savcı
yardımcıları,
İle daha önce bu görevlerde bulunmuş olmak şartıyla halen bir kamu görevi yapmakta
olanlar atanabilirler.
3. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş yıllık süre içinde, idari yargı
hakim adaylığından atanacakların yanı sıra; vergi mahkemeleri başkan ve üyeliklerine hukuk
veya hukuk bilgisine programlarında yer veren siyasal bilimler idari bilimler, iktisat ve maliye
alanında yükseköğrenimlerini yapmış olmak şartıyla;
a) Danıştay tetkik hakimleri ve Danıştay savcıları,
b) Maliye müfettişleri, maliye hesap uzmanları,
c) Vergiler Temyiz Komisyonu ile muvazzaf vergi itiraz komisyonları başkan ve
üyeleri ile başraportör ve raportörleri,
d) Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürü ve yardımcıları, gelirler kontrolörleri,
Gelirler Genel Müdürlüğü başmüşavir ve müşavirleri,
e) Maliye Bakanlığı hukuk müşavirleri, bölge ve il muhakemat müdürleri, müşavir
avukatları, hazine avukatları,
f) Defterdar ve defterdar yardımcıları, vergi dairesi müdürleri,
g) Gümrük ve Tekel Bakanlığı Gümrükler Genel Müdür ve yardımcıları, müşavirleri,
gümrük başmüdürleri, gümrük müdürleri ile Kontrol Genel Müdürü ve yardımcıları ve Bakanlık
müfettişleri,
İle daha önce bu görevlerde bulunmuş olmak şartıyla halen bir kamu görevi yapmakta
olanlar atanabilirler.
4. Atamalar, Adalet Bakanlığınca ilgilinin mensup olduğu kurum ve kuruluşların görüşleri
alınarak Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca yapılır.
5. Bölge idare mahkemesi başkanlıklarına atanacakların, en az üç yılı yukarıda belirtilen
görevlerde olmak üzere on yıl; diğer mahkeme başkanlıkları ile üyeliklere atanacakların ise, en az
iki yılı yukarıda belirtilen görevlerde olmak üzere beş yıl devlet hizmetinde bulunmaları gerekir.
Ancak, Vergiler Temyiz Komisyonu ile muvazzaf vergi itiraz komisyonları başkan, üye,
başraportör, raportörleri için beş yıllık devlet hizmeti aranmaz.
6. Bölge idare mahkemeleri başkan ve üyeliklerine, bu maddenin ikinci ve üçüncü
fıkralarında belirtilen niteliklere sahip olanlar atanabilirler.
7. Vergiler Temyiz Komisyonu ile muvazzaf vergi itiraz komisyonları başkan, üye,
başraportör ve raportörleri bu maddede belirtilen nitelikleri taşımaları şartıyla vergi mahkemesi
başkan ve üyeliklerine tercihan atanırlar.
8. Atamalarda; ilgilinin sicili, görevindeki başarısı, hakimlik mesleğinin gerektirdiği
ahlak ve seciyeyi taşıyıp taşımadığı Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca takdir edilir.
9. Bu madde uyarınca yapılacak başvurma usulü ve süresi Adalet Bakanlığınca Resmi
Gazete'de ilan edilir. Danıştay tetkik hakimi ve Danıştay savcıları için başvurma şartı aranmaz.
Geçici Madde 2 –
1. Bu Kanunun geçici birinci maddesine göre bölge idare, idare ve
vergi mahkemeleri başkan ve üyeliklerine atanacakların aylık derece ve kademeleri, müktesap
hak aylık derece ve kademelerine göre tespit edilir.
2. Hakimler Kanununda gerekli düzenlemeler yapılıncaya kadar bölge idare, idare ve
vergi mahkemeleri başkan ve üyelerine aylık, ek gösterge, ödenek ve diğer mali ve sosyal
haklar ile özlük işleri bakımından adli yargı hakimleri hakkındaki hükümler uygulanır.
3. a) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Danıştay tetkik hakimi ve Danıştay savcısı
bulunanlar Hakimler Kanununun birinci sınıfa ayrılma niteliğine ilişkin hükümlerindeki
şartları taşıdıkları takdirde anılan görevlerde geçirdikleri süreler değerlendirilerek birinci sınıf
incelemesine tabi tutulurlar. Ancak, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce birinci derecenin
kademelerinde bulunanlar birinci sınıf incelemesine tabi tutulmaksızın, Danıştay üyeliğine
seçilme yeteneğini kaybetmemiş olmaları şartıyla birinci dereceye yükseldikleri tarihten
geçerli olmak üzere birinci sınıfa ayrılmış sayılırlar.
b) Bölge idare, idare ve vergi mahkemeleri başkan ve üyeliklerine, Danıştay tetkik
hakimliği ve Danıştay savcılığı dışındaki görevlerden ilk defa atananlar Hakimler Kanunundaki
birinci sınıfa ayrılmak için gerekli süre kaydına bakılmaksızın birinci derecenin kademelerinde
bulunanlar bir terfi süresi, ikinci derecenin kademelerinde bulunanlar iki terfi süresi, üçüncü
derecenin kademelerinde bulunanlar üç terfi süresi kadar çalıştıktan sonra birinci sınıf incelemesine
tabi tutulurlar.
c) Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerine Danıştay tetkik hakimliği ve Danıştay
savcılığından atananların birinci sınıf incelemesine tabi tutulmalarında, Danıştaydaki hizmet
süreleri nazara alınır.
Geçici Madde 3 –
1. Bu Kanunla kurulan mahkemelerin ihtiyaçlarını karşılamak
üzere ilişik cetveldeki kadrolar, Adalet Bakanlığı taşra teşkilatı kadro cetvelinin mahkemeler
bölümü hakimlik ve savcılık sınıfı ile diğer ilgili bölümlerine eklenmiştir.
2. Genel kadro kanunu çıkıncaya kadar bu kadrolarda, ekli cetvel ile sınırlı olmak
koşulu ile yapılması gereken her türlü değişiklik; hakimlere ait kadrolar için Hakimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunca, diğerleri için ise Maliye Bakanlığınca yapılır.
Geçici Madde 4 –
1. Bu Kanunla kurulan mahkemelerin göreve başlaması ile
görevleri sona erecek olan muvazzaf itiraz komisyonları ve Vergiler Temyiz Komisyonu
mensuplarından bu mahkemelere atananların Maliye Bakanlığı kadro cetvellerinde yer alan
kadroları, atama işleminin tamamlanması tarihinden itibaren iptal edilmiş sayılır.
2. Bu Kanunla kurulan mahkemelerin göreve başladıkları tarihte, Vergiler Temyiz
Komsiyonu ile muvazzaf itiraz komisyonları raportörlüklerinde iki yıllık hizmet sürelerini
tamamlamamış olan raportörler Adalet Bakanlığınca idari yargı hakim adaylığına atanabilirler.
3. Muvazzaf itiraz komisyonları ile Vergiler Temyiz Komisyonu mensuplarından, bu
Kanunla kurulan mahkemelere atanmayanlar, Maliye Bakanlığında durumlarına uygun başka
kadrolara atanırlar ve kadroları atama işleminin tamamlanması tarihinden itibaren iptal edilmiş
sayılır.
Geçici Madde 5 – Geçici birinci maddeye göre mahkeme başkan ve üyeliklerine
atananlardan mesleğe uyum sağlayamadıkları Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca tespit
edilenlerin Kurulca Başbakanlığa bildirilmesi üzerine, ek gösterge ve ödenekleri hariç olmak
üzere, bulundukları derece ve kademe aylıklarına uygun genel veya katma bütçeye dahil
idarelerdeki başka bir göreve atanmaları Başbakanlıkça sağlanır. Bu hüküm, atanma tarihinden
itibaren ancak iki terfi süresi için uygulanabilir.
Geçici Madde 6 – 1. Bu Kanunla kurulmuş olan mahkemeler göreve başladığında, bu
mahkemelerin görev ve yetki alanlarına giren konularda daha önce Danıştaya açılmış olan
davalar ve işler Danıştayca sonuçlandırılır.
2. Bu Kanunla yargı görev ve yetkileri kaldırılmış bulunan komisyonlar ve kurullarca
verilmiş olan kararlar, Danıştayca bozulduğu takdirde dosyaları ile birlikte yetkili idare veya
vergi mahkemesine gönderilir.
Geçici Madde 7 –1. Bu Kanuna göre kurulan mahkemelerin göreve başladığı tarihte,
bu Kanun hükümleri uyarınca idare mahkemelerinin görev alanına giren uyuşmazlıklardan
dolayı yargı yetkisi kaldırılmış kurullara ve komisyonlara itiraz edilmemiş, dava açılmamış ve
henüz itiraz veya dava süresi sona ermemiş olanlar hakkında yetkili idare mahkemesinin
göreve başladığı tarihten itibaren altmış gün içerisinde bu mahkemelere dava açılabilir.
2. Bu Kanuna göre kurulan mahkemelerin göreve başladığı tarihte, yargı yetkisi
kaldırılmış kurul ve komisyonlarca karara bağlanmış ve Danıştaya başvurma süresi geçmemiş
kararlar hakkında altmış gün içinde Danıştaya başvurulabilir.
Geçici Madde 8 – 1. Bu Kanuna göre kurulan mahkemelerin göreve başladığı tarihte,
vergi mahkemelerinin görev alanına giren uyuşmazlıklardan dolayı vergi itiraz komisyonlarına
ve Gümrük Hakem Kuruluna itiraz edilmemiş ve henüz itiraz süresi sona ermemiş olanlar
hakkında, altmış gün içerisinde yetkili vergi mahkemesine dava açılabilir.
2. Bu Kanuna göre kurulan mahkemelerin göreve başladığı tarihte, vergi itiraz
komisyonlarınca verilmiş olup Vergiler Temyiz Komisyonu veya Danıştay nezdinde temyiz
edilmemiş ve temyiz süresi geçmemiş kararlar hakkında altmış gün içinde Danıştaya dava
açılabilir.
3. Bu Kanuna göre kurulan mahkemelerin göreve başladığı tarihte Vergiler Temyiz
Komisyonu ve Gümrük Hakem Kurulunca verilmiş olup Danıştaya başvurma süresi geçmemiş
kararlar hakkında altmış gün içinde Danıştaya dava açılabilir.
Geçici Madde 9 – Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinin
göreve başladıkları tarihte vergi itiraz komisyonları ile Gümrük Hakem Kurulunda ve bu Kanunla
yargı yetkileri kaldırılmış diğer kurullarda bulunan ve henüz karara bağlanmamış olan dosyalar
bir ay içinde yetkili ve görevli idare ve vergi mahkemelerine devredilir.
Geçici Madde 10 – 1. Vergi itiraz komisyonları ve Gümrük Hakem Kurulunda mevcut
dosyaların vergi mahkemelerine devir esasları Adalet ve Maliye bakanlıkları ile Gümrük ve Tekel
Bakanlığınca müştereken tespit olunur.
2. Bu Kanunla yargı yetkileri kaldırılmış olan diğer kurullardaki dosyaların idare
mahkemelerine devir esasları Adalet ve İçişleri bakanlıklarınca tespit olunur.
Geçici Madde 11 – 1. Vergi mahkemelerinin göreve başladıkları tarihte Vergiler
Temyiz Komisyonunda bulunan dosyalardan,
a) Bu Kanunun 7 nci maddesi gereğince tek hakim tarafından çözümlenebilecek nitelikte
olanlar, yetkili bölge idare mahkemelerine,
b) Diğerleri Danıştaya,
Gönderilir ve bu mahkemelerce sonuçlandırılır.
2. Yukarıdaki fıkra gereğince devredilen dosyalar hakkında aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Bu dosyalar için ek yargılama gideri ve harç alınmaz.
b) Bu dosyaların posta giderleri Maliye Bakanlığı bütçesinden karşılanır.
c) Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre Vergiler Temyiz Komisyonunda tekemmül
etmiş dosyalar, İdari Yargılama Usulü Kanunu hükümleri uygulanmaksızın tekemmül etmiş
sayılır. Danıştayda savcının düşüncesine ilişkin hükümler saklıdır.
d) Bu dosyalar için duruşma yapılması ilgili daire veya mahkemenin kararına bağlıdır.
e) Bu dosyalar için Vergiler Temyiz Komisyonunca yapılmış duruşma tebliğleri geçersizdir.
f) Yapılan inceleme sonunda vergi itiraz komisyonu kararı bozulursa, dosya, resen ve
nihai olarak karara bağlanır.
g) Vergiler Temyiz Komisyonunca yürütmenin durdurulmasına ilişkin olarak verilmiş
kararlar geçerlidir. Ancak, bu dosyalar öncelikle karara bağlanır.
Geçici Madde 12 – Danıştayca bozma kararı ile Vergiler Temyiz Komisyonuna
gönderilmiş ve bu Komisyonca henüz karara bağlanmamış veya Danıştayın bozma kararı
üzerine bu Komisyonca kararı bozularak vergiler itiraz komisyonuna gönderilmiş ve bu
komisyonca henüz karara bağlanmamış dosyalar, görevli ve yetkili vergi mahkemesine
gönderilir ve bu mahkemelerce bozma kararı çerçevesinde incelenerek karara bağlanır.
Geçici Madde 13 – Vergiler Temyiz Komisyonunca ara kararı ile vergi itiraz
komisyonuna gönderilmiş dosyaların karar gereği yerine getirilmiş olanlarından, bu Kanunun
7 nci maddesi gereğince tek hakim tarafından çözümlenebilecek dosyalar yetkili bölge idare
mahkemesine, diğerleri Danıştaya; ara kararı yerine getirilmemiş olanlar ise, bu karara göre
tamamlandıktan sonra ilgisine göre yetkili bölge idare mahkemesine veya Danıştaya gönderilmek
üzere yetkili vergi mahkemesine tevdi edilir.
Geçici Madde 14 – Vergi mahkemelerinin göreve başladığı tarihten önce itiraz ve
temyiz komisyonlarınca karara bağlanmış ve kararları tebliğ edilmemiş dosyalar tebliğ işlemleri
yerine getirilmek üzere göreve başladıkları tarihten itibaran bir ay içinde yetkili ve görevli vergi
mahkemesine gönderilir. Bu dosyaların posta giderleri Maliye Bakanlığı bütçesinden karşılanır.
Geçici Madde 15 – Kurulacak mahkemelerin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla;
Adalet Bakanlığı bütçesi içinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplere Maliye Bakanlığı
bütçesinin ilgili tertiplerinden aktarma ve bununla ilgili diğer işlemleri yapmaya Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
Geçici Madde 16 – Bu Kanunun uygulanmasında, 27/10/1980 tarih ve 2324 sayılı
Anayasa Düzeni Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.
Geçici Madde 17 – (Ek: 23/6/1983 - 2856/1 md.)
Bu Kanunun geçici 1 inci maddesine göre bölge idare, idare ve vergi mahkemeleri
başkan ve üyeliklerine atananların göreve başladıkları tarihten itibaren üç yıl içinde
emekliliklerini istemeleri halinde emeklilik işlemleri; kazanılmış hak ve aylık derece ve
kademeleri ile birinci derecenin son kademe aylığının kazanılmış hak olarak alanların, idari
yargı hakimliğine atanmadan önce alabilecekleri ek göstergeler dikkate alınmak suretiyle
yapılır. İdari yargı hakimliğine ait ek göstergeler uygulamada dikkate alınmaz.
Geçici Madde 18 – (Ek: 8/6/2000 - 4577/10 md.)
Bu Kanunun değişik 7 nci maddesinin (1) ve (2) numaralı fıkra hükümleri, değişikliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce, idare ve vergi mahkemelerince nihaî olarak karara bağlanmış
davalar ile Danıştayın bozma kararı üzerine kararı bozulan mahekeme yeniden bakılan
davalarda uygulanmaz.
Geçici Madde 19 – (Ek: 30/4/2013 - 6460/5 md.) Bu maddeyi ihdas eden Kanunla,
bu Kanunun 2 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasında yapılan değişikliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içinde Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından mahkemeler
arasındaki iş bölümüne ilişkin olarak karar verilir ve bu karar Resmî Gazete’de yayımlanır.
Kararda mahkemelerin iş bölümü esaslarına göre çalışmaya başlayacakları tarih de belirtilir.
Mahkemelerin iş bölümü esaslarına göre çalışmaya başlayacakları tarihe kadar açılmış olan
davaların görülmesine bulundukları mahkemelerde devam olunur.
Geçici Madde 20 – (Ek: 18/6/2014-6545/14 md.)11
1. Adalet Bakanlığı, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde,
Kanunun, bu Kanunla değişik 3 üncü maddesinde öngörülen bölge idare mahkemelerini kurar.
Bölge idare mahkemelerinin kuruluşları, yargı çevreleri ve tüm yurtta göreve başlayacakları
tarih, Resmî Gazete’de ilan edilir. Mevcut bölge idare mahkemeleri, yeni kurulan bölge idare
mahkemelerinin göreve başlayacakları tarihe kadar faaliyetlerine devam ederler.
2. Yeni kurulan bölge idare mahkemelerinin göreve başlayacakları tarih itibarıyla
mevcut bölge idare mahkemelerinde bulunan dosyalar; yargı çevreleri dikkate alınarak yeni
kurulan bölge idare mahkemelerine devredilir ve ilgili dairelere tevzi edilir.
3. Yeni kurulan bölge idare mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulunca bu mahkemelerin başkanları, daire başkanları ve üyelerinin
atamaları yapılır. Bölge idare mahkemelerinde görev yapacak diğer personelin atamaları da
aynı süre içinde yapılır.
4. Yeni kurulan bölge idare mahkemelerinin adalet komisyonları da bu mahkemelerin
göreve başlayacakları tarih itibarıyla oluşturulur.
11 Bu maddede yer alan 3 üncü maddenin 18/6/2014 tarihli ve 6545 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki metni
aşağıdaki şekildedir.
“Bölge İdare
Mahkemelerinin oluşumu:
Madde 3 – 1. Bölge idare mahkemeleri, bölge idare mahkemesi başkanı ile iki üyeden oluşur. Bölge İdare Mahkemesi başkan ve üyeliklerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
atama yapılır. Bu mahkemeler gerektiğinde birden çok kurul halinde çalışabilirler. Bu kurulların oluşumu,
aralarındaki iş bölümü ile kurullara kimin başkanlık edeceği Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenir.
2. (Mülga: 8/6/2000 - 4577/1 md.)
3. (Değişik: 8/6/2000 - 4577/1 md.) (Mülga birinci cümle: 2/7/2012-6352/49 md.) (…) Mahkeme başkanlarının
kanuni sebeplerle yokluğunda, başkanlığa en kıdemli üye vekâlet eder, aynı sebeplerle üye noksanlığı ise, bölgedeki
idare ve vergi mahkemesi hâkimlerinden kıdem sırasına göre tamamlanır. (Mülga üçüncü, dördüncü ve beşinci
cümleler: 2/7/2012-6352/49 md.) (…)
4. Ankara, İstanbul ve İzmir bölge idare mahkemeleri başkanlıklarına Danıştay üyelerinden istekte bulunanlar
Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca atanabilirler. Bu suretle atananlar, Danıştay üyeliği sıfatını, kadrosuna,
aylık ve ödeneği ile her türlü özlük haklarını muhafaza ederler. Bunların aylık ve ödenekleri ile her türlü mali ve
sosyal haklarının Danıştay bütçesinden ödenmesine devam olunur.”
Geçici Madde 21 – (Ek: 15/8/2016-KHK/671/28 md.; Aynen kabul: 9/11/2016-
6757/25 md.)
31/12/2020 tarihine kadar bölge idare mahkemesi üyeliğine, hâkimlik ve savcılık
mesleğinde fiilen en az altı yıl görev yapmış ve üstün başarısı ile bölge idare mahkemesinde
yararlı olacağı anlaşılmış bulunan idarî yargı hâkim ve savcıları arasından atama yapılabilir.
Yürürlük:
Madde 16 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme:
Madde 17 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
6/1/1982 TARİH VE 2576 SAYILI ANA KANUNA
İŞLENEMEYEN GEÇİCİ MADDELER
1 – 24/2/1988 tarih ve 3410 sayılı Kanunun geçici maddesi:
Geçici Madde – Bu Kanunun, 6/1/1982 tarih ve 2576 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde
değişiklik yapan hükmü sebebiyle idari yargı mercilerince görevsizlik kararı verilemez.
2576 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN VEYA
ANAYASA MAHKEMESİ TARAFINDAN VERİLEN İPTAL KARARLARININ
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR LİSTE
Yorumlar
Yorum Gönder